SÖYLEŞİ

CAN ÇİNİCİ

"Kendi içinde mamur bir mimari varoluşa sahip olduğunuzda, proje çok kırılgan oluyor. Hayata dokunamaması çok kolay oluyor ve birisi gelip onu bozabiliyor. Bitmiş bir tasarım ortaya atmaktan ziyade tasarım stratejisini ortaya koyuyorum; tasarımın koşullarını ön planda tutan bir ilişki biçimim var. " - Can Çinici

Kalebodur'la Mimarlar Konuşuyor serisinde, Prof.Dr. Celal Abdi Güzer'in bu ayki konuğu Çinici Mimarlık'tan Can Çinici oldu.

Can Çinici ve Prof.Dr. Celal Abdi Güzer; Çan Çinici'nin önce Ankara’da başlayan “yarışmalar ve sonuçlanmayan projeler”, 2001 krizi sonrası İstanbul’da “uygulama, piyasa ve geniş mesleki çevreler” döneme evrilen mimarlık serüveni; eğitim aldığı okul (ODTÜ) ve kentin (Ankara) mimarlığına katkıları; Behruz Çinici ile birlikte tasarladığı Ağa Han ödüllü Meclis Camisinin proje sürecinde öğrendikleri; güncel mimarlık ortamı ve özellikle de eğitimin açmazları gibi konular üzerine konuştu.

Aşağıda, video söyleşisinden kesitler bulabilirsiniz:

CAG: Yaptıklarına baktığım zaman, sayısal olarak, bir seçicilik olduğu hissine kapılıyorum. Az sayıda proje yapıyorsun, böylelikle bunları layıkıyla yapmak, son noktasına kadar düşünmek mümkün oluyor gibi görünüyor. Belki de web sitesine koymuyorsun bazılarını?

CÇ: Koymadığım çok proje var. Teklif projelerini genelde koymuyorum; onları mimarlık olarak görmüyorum. Az sayıda iyi iş yaptığımı düşünüyorum ve onları yayınlıyorum. Mimarlığı projecilikle eşleştirmenin sempatik bir şey olduğunu düşünmüyorum. Bir işveren veya yatırımcı ile doğru ilişkiler kurup, projeyi son ana kadar projeyi olgunlaştırmayı doğru buluyorum. Proje benim için baştan beri birmiş estetik bir bütün olamıyor. Muğlak bir şekilde başlayıp somut bir şekilde bitmesi gerekiyor. Mimarlık pratiğini bir ilişki biçimi olarak görüyorum. İşverenlere aranızdaki mesleki çizginin manipüle edilebilir olması gerektiğini düşünüyorum. CAG: Bu biraz yeni bir anlayış sanırım. Bizim eğitildiğimiz yıllarda mimarın çizgisinin dokunulmazlığı vardı ve kolay kolay müdahale ettirilmezdi ve hatta o bir taviz gibi görünürdü.

CÇ: Kendi içinde mamur bir mimarı varoluşa sahip olduğunuzda, proje çok kırılgan oluyor. Hayata dokunamaması çok kolay oluyor ve birisi gelip onu bozabiliyor. Bitmiş bir tasarım ortaya atmaktan ziyade tasarım stratejisini ortaya koyuyorum; tasarımın koşullarını ön planda tutan bir ilişki biçimim var.

[…]

CAG: İkimizin de eğitim gördüğü, ODTÜ Mimarlık Fakültesi hepimizi çok etkileyen bir bina. Senin daha da özel bir ilişkin var, mimarlarını tanıyorsun. Seni nasıl etkiledi?

CÇ: ODTÜ Mimarlık Fakültesi’nde 1-2 yaşında fotoğraflarım var, ister istemez içinde doğduğum bir yapı. Okurken çok bir şeyin farkında değildim, benim için normal bir yerdi. Mimarlık fakültesi benim için bir içtir, dış değildir. Bir iç mekanın nasıl iyi oluşturulabildiği konusu bende yer ettiğini yıllar içerisinde anladım. Bu yapıya bir içbükey mekan olarak bakıyorum.

[…]

CAG: Meclis Camisi’nde babanla birlikte çalıştınız…

CÇ: Meclis Camisi projesinde babama çok şey borçluyum. Resmen projeyi bana teslim etti. Bu teslimiyeti bekliyordum; okul zamanında da çok destekliyordu ama hiç hissettirmeden yaptı. Hem fikren hem de bir projenin nasıl savunulabileceğini göstererek destek oldu. Bana büyük bir ders oldu.

[…]

CAG: Türkiye’deki güncel mimarlık ortamını nasıl görüyorsun?

CÇ: Bugün öğrenci olmak, mimarlık pratiği yapmaktan daha zor bir iş; şu an ben öğrenci olmak istemem. Türkiye’ye özgü olmayan, tüm dünyanın problemi bu. Bu nedenle, son senelerde eğitimden elimi eteğimi çektim. Varlığınız orada bir şovdan öteye gidemiyor. İnancınızı aktarmanızın, bu çoğullukta, bu imge bombardımanında, değerlerini tam olarak paylaşamadığınız veya ölçemediğiniz ortamda çok zor buluyorum. Hocalığı da öğrenciliği de…

ÖNCEKİ MENNAN ELMACI
SONRAKİ SPELA VİDECNİK

Sitemizde sunulan özelliklerin ve sitenin işleyişi için bazı çerezlerin kullanılması teknik olarak zorunludur. Diğer bazı çerezler de sitemizi geliştirmek ve bizim tarafımızdan veya yetkili hizmet sağlayıcılarımız tarafından size ilgi alanınıza göre reklamların sunulması amacıyla kullanılmaktadır. Detaylı bilgi için Çerez Politikası metnini inceleyebilirsiniz.

×